هنر از ديدگاه استادان در همايش منطقه‌اي همدان

به گزارش روابط عمومي همايش منطقه‌اي هنرهاي تجسمي و کارگاه آموزش هنر،دفتر امور هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان همدان، دومين همايش منطقه‌اي هنرهاي تجسمي و کارگاه آموزش هنر را با همکاري اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان‌هاي زنجان، مرکزي، کرمانشاه کردستان، اسلام، لرستان و قزوين برگزار مي‌کنند.

به همين منظور در سومين روز اين همايش قباد شيوا با عنوان گرافيک، علم و ابزار جديد، گرافيک نوين و نقش اشتغال زايي و بهرام کلهر نيا با عنوان نقدي بر آموزش هنر و چشم‌اندازهاي آموزش هنر و فراز و فرودهاي آن به ايراد سخن پرداختند.

بنا بر اين گزارش قباد شيوا، مدير هنري و طراح گرافيک در اين همايش گفت: جوان‌ها بايد فکر اشتغال‌زايي گرافيک را از سر خود بيرون کنند براي اينکه قبل از شما هنرمندان بسياري فارغ‌التحصيل اين رشته در جامعه وجود دارند که به دنبال کار هستند از آنجا که گرافيک در دنياي امروز به عنوان يک گزينه رسانه‌اي مطرح بوده و در دنياي شلوغ و صنعتي امروز نقش مهمي را ايفا مي‌کند.

استاد شيوا در ادامه با يادي از بزرگان معاصر ايران و پيشکسوتاني چون استاد محمود جوادي پور و هوشنگ کاظمي هنرمندان امروز را ترغيب به ادامه راه آنان از طريق ارج گذاري به فرهنگ غني و پربار ايران کرد.

وي در ادامه اظهار داشت: ايران مملکتي است که هنر مينياتور دو هزار ساله آن هنوز هم مورد غبطه دنيا است چراکه هنرمندان ايراني هنر اصيل خود را فراموش کرده و به تقليد از هنرمندان غربي پرداخته‌اند.

هنرمندان بايد زيبا‌شناسي ايران را به تصوير کشيده و اين هنر را به کشورهاي ديگر عرضه کنند چراکه هنرمندان ايراني بايد به خود باوري رسيده و اثري صد در صد ايراني خلق کنند.

همچنين در ادامه اين همايش بهرام کلهر نيا هنرمند گرافيست، تصويرساز، طراح و مجسمه ساز در ارتباط با آموزش هنر گفت: در جامعه ايران و جامعه جهاني هنر دقيقا \" مجاور زندگي بوده و هنرمند به معناي امروزي وجود نداشته، بلکه صنعتگراني وجود داشتندکه هر چه توليد کردند با چنان ظرافت‌ها و ارزش هايي آميخته بوده که سبک و سياق و ارزش‌ هنري پيدا مي‌کرد.
مثلا اگر مي‌خواستند قاشقي براي غذا خوردن درست کنند، آن قاشق را امروزه به عنوان اثري فاخر و نشانه‌اي از زندگي انساني که داراي جنبه‌هاي کاربردي و عملکرد هنري بوده ، در موزه نگهداري مي‌کنيم.

وي با اشاره به اين که اين روند تا عصر انقلاب صنعتي و آغاز مدرنيته ادامه پيدا مي‌کند.اظهار داشت: نوسازي اجتماعي که امروزه ما به ان مي‌باليم، باعث کم و بيش جدايي توليد هنري از زندگاني مي‌شود در زمان انقلاب صنعتي به بعد آموزش هنر مستقل از کار بود و از مدرنيته به بعد افراد مايل به اينکار وارد مدرسه هنري مي‌شدند، بدون اينکه پيش زمينه‌هاي زندگي هنري را تجربه کرده باشند و به طور ناگهاني مجاور آموزش قرار مي‌گيرند .

وي با بيان اين که سنت آموزش جديد بر پايه سنت آموزش اروپايي و امريکايي شکل گرفته تصريح کرد: نظام آموزشي ما مجهز به جنس تفکري و ابزارهايي شد که مال ما نبود،به طوري که از بستر واقعي زندگي طبيعي، اجتماعي و تاريخي‌ما دور بود و همه اينها در واقع باعث پديده انتزاعي توليد هنر جديد شد.

يادآوري مي‌شود دومين جشنواره منطقه‌اي هنرهاي تجسمي کشور با حضور هنرمندان هشت استان از 20 تا 24 مهر ماه در همدان در حال برگزاري است./118

انتهای پیام/

کد خبر 1387072245